Situace:
Saburo přijel na roční program z Japonska. Brzy po příjezdu se ptal Petra, svého hostitelského bratra, jak to vypadá ve škole. Chtěl vědět něco o školním dni a chtěl vidět školu. Petr mu ukázal svůj rozvrh z minulého roku a řekl mu, že škola je teď zavřená, protože jsou prázdniny. Saburo byl po celou dobu rozhovoru hodně nervózní a na konci řekl, že se moc bojí, že se mu ve škole nebude líbit. Petr přemýšlel, jestli může Saburovi nějak pomoci.
Co byste Petrovi doporučili?
- Ukaž Saburovi školu alespoň zvenku, projděte se kolem. Cestou mu můžeš říci více o tom, jak to ve škole vypadá a co ho tam čeká.
- Saburo si vůbec nedokáže představit, jak česká škola vypadá, takže ani neví přesně, na co by se měl ptát. Nečekej, na co se zeptá, snaž se mu povědět to, co si myslíš, že potřebuje vědět. Ukaž mu své učebnice a sešity.
- Teď není nic, co bys mohl pro Saburo udělat. Bude si muset postupně zvyknout, až v ní bude.
- Ukaž Saburovi školu zvenku a také to, co je se školou spojené (učebnice, sešity). Až bude škola otevřená, proveď ho p0p20ní, představ ho učitelům, řediteli, některým studentům. Ujisti se, že v prvních dnech nesedí u oběda sám.
Rozbor
Kromě bodu 3 jsou všechna doporučení velmi rozumná. Je důležité, abychom studentovi pomohli strach ze školy odbourat. To můžeme udělat tím, že mu ukážeme okolí školy, pokud je to možné, vysvětlíme, co ho přibližně čeká, jaké předměty a co se tam asi učí. Připravíme ho na to, že první dny možná nebudou jednoduché, ale po nějaké době si určitě zvykne.
Doporučení 4 bychom vyhodnotili jako nejlepší, neboť pomoc studentovi ve škole v prvních dnech je klíčová. Pokud vy, jako hostitelská rodina nemáte kapacitu jít se studentem první den do školy, obraťte se na svou kontaktní osobu, která vám může pomoci. První dny ve škole jsou pro studenta velmi důležité, aby si na toto prostředí snadno zvykl, rychle se zorientoval a hlavně věděl, na koho se může obrátit v případě nejasností.