Situace:
Matt z USA teď bydlí v rodině, kde mají 5 dětí. Oba rodiče pracují a děti jsou velmi zaměstnané nejrůznějšími kroužky a sportovními aktivitami. Mattova naturální rodina je oproti tomu velmi tichá a klidná. Jeho otec pracuje doma, ani jeden z rodičů není příliš sociálně aktivní a Matt i jeho bratři z USA trávili jen jedno odpoledne v týdnu na sportovním kurzu, jiné pravidelné aktivity neměli. Mattova naturální rodina trávila velmi často společně dobu večeře a pravidelně byli spolu také o víkendech. Během prvních týdnů v hostitelské rodině se Matt cítil velmi zmaten z různorodosti rodinných aktivit a nedokázal si představit, že by se mohl tomuto životnímu stylu přizpůsobit. Svěřil se s tím i hostitelským rodičům.
Co byste rodině poradili? Jak v této situaci reagovat?
- Pokuste se Mattovi vysvětlit, jak je život ve vaším rodině organizován, jak vypadá každý den v týdnu. Pomozte mu pochopit, kdy se může k rodinným aktivitám přidat, jak se zapojit doma a kde se může zapojit mimo domov.
- Povzbuďte Matta, aby si našel přátele mimo domov a pomozte mu, aby byl ve vašem domě co nejsamostatnější. Například aby věděl, že si může sám uvařit a jak, když nikdo není doma.
- Dejte vašim dětem, které jsou Mattovi věkem nejblíže, odpovědnost za to, aby ho s sebou na většinu svých aktivit braly. Jak moc Matt zapadne mezi ostatní členy rodiny potom nebude tolik vadit.
- Ještě neuběhlo dostatečné množství času. Matt potřebuje alespoň měsíc, aby si na rodinné tempo zvykl. Podpořte ho v tom, aby se dále snažil.
Rozbor
- doporučení: Toto je pro rodinu i Matta nejlepší volba. Kdokoli, kdo by se ocitl v takto odlišném rodinném prostředí by měl potíže si zvyknout na velmi rozdílný životní styl a způsob rodinného fungování. Matt potřebuje získat přehled o jednotlivých činnostech, které členové rodiny dělají, přehled o tom, kdy potká někoho doma a do kterých aktivit je možné se zapojit. S tím mu může rodina pomoci detailním vysvětlením aktivit jednotlivých členů. Je důležité, aby se pro Matta stal rodinný život předvídatelný, uchopitelný, aby věděl, které aktivity jsou během týdne stabilní.
- doporučení: Je určitě správné, aby rodina podpořila studenta v tom, aby si našel kamarády a dokázal se o sebe doma samostatně postarat. Zároveň ale v tomto doporučení chybí jeden důležitý krok.
- doporučení: Toto není dobrá volba. Přenést největší zodpovědnost za studenta a jeho spokojenost, jen na jednoho rodinné člena není nikdy dobrou variantou. Je velmi pravděpodobné, že tento člen rodiny by to začal časem vnímat jako velkou zátěž a celá hostitelská zkušenost by mu přišla spíše na obtíž. Všichni členové rodiny by se měli dělit jak o zodpovědnost, tak o radosti s hoštěním spojené.
- doporučení: Toto není dobré řešení. Je pravda, že Matt by si za měsíc mohl udělat o rodinném fungování mnohem lepší obrázek, ale není zde žádný důvod, aby se ještě měsíc musel cítit frustrován, že rodinné struktuře nerozumí, když stačí malá asistence k tomu, aby se mohl do rodinného života zaintegrovat rychleji. Vysvětlení a komunikace je vždy lepší než čekání, až se problém vyřeší sám.
Možná by postupně Matt dospěl k názoru, že stále není schopen rodinnému fungování rozumět a styděl by se téma znovu otevírat, když už mu na něj vlastně bylo odpovězeno.
Je důležité, aby rodina i Matt našli odpovědi na následující otázky:
- Jsou nějaké pravidelné časy, kdy je většina členů rodiny doma a tráví čas společně?
- Jsou nějaké události, aktivity, které rodina společně absolvuje?
- Jsou nějaké pravidelné časy, kdy nikdo z rodiny není doma a student musí počítat s tím, že se musí postarat sám o sebe?
- Jakých aktivit by se student mohl účastnit společně s některým ze sourozenců?
- Může si student pozvat domů své nové české kamarády? Kdy je to vhodné a kdy ne?
- Jak se liší běžný den od dnů během prázdnin a svátků?